Dlaczego marketing w przypadku wynajmujących jest tak ważny?

W tym roku postanowiłem wybrać się na wakacje na Półwysep Helski. Zacząłem szukać w Internecie kwater. Było dużo ofert wyczerpująco opisujących pensjonat, okolicę. Posiadały także zdjęcia pensjonatu. Wiele z nich posiadało instrukcję dojazdu, aby goście bez problemu mogli trafić na miejsce. Były też pensjonaty, które nie posiadały zdjęć, opis był bardzo ubogi. Zacząłem wybierać te oferty które były lepiej opisane oraz te które miały zdjęcia. Obraz pokoi i pensjonatu mówi więcej o nim niż cała masa słów. W dodatku jeżeli ktoś nie zadał sobie trudu,. aby starannie opisać swój obiekt to dlaczego miałbym to niby dlaczego miałbym mu zaufać. Ludzie mając nie wiele informacji szukają jakiegoś zaczepienia. Jeżeli nie zadał sobie trudu, aby dobrze przedstawić ofertę to pewnie nie jest ona wartościowa. Tak myśli wiele ludzi. Nie dotyczy to tylko oferty wynajmu. Schemat postępowania jest taki sam bez względu na branżę. Tutaj przechodzimy do kolejnej kwestii – rozmowa z klientem. Kiedy wstępnie wyselekcjonowałem kilka ofert, zacząłem dzwonić na podane w ogłoszeniu telefony, aby dowiedzieć się czy są wolne miejsca. Niektórzy odbierający byli nie zorientowani odnośnie stanu wolnych pokoi. Twierdzili, że nie ma właściciela. Byli i tacy którzy mówili „Pan zadzwoni jutro, może się coś znajdzie”. Byli też  i tacy którzy nie umieli odpowiedzieć na pytanie dotyczące wolnych pokoi, ale powiedzieli, że sami odezwą się w ciągu kilku dni. Byli też i tacy którzy od razu odpowiadali, że mają, lub nie mają wolnych pokoi w terminie który mnie interesuje. Jednym słowem różnie odbierający różnie zachowywali się w stosunku do dzwoniącego klienta: niekiedy zniechęcająco, a niekiedy bardzo miło i rzeczowo. Kiedy zdecydowałem się na konkretny pensjonat zdałem sobie sprawę, że potwierdziła się reguła, że ludzie lubią kupować towary, lub korzystać z usług ludzi którzy polubią. Sprawdza się to na konkurencyjnym rynku na którym oferty są bardzo podobne. Rynek wynajmu w miejscowościach nadmorskich na pewno do nich należy.

Jak wiele się zmieniło w ostatnich latach. Kiedyś ośrodki wczasowe oferowały turnusy w wyznaczonych terminach. Rzeczą powszechną była wspólna łazienka na długim korytarzu. Jeden telewizor przy którym spotykali się wszyscy wczasowicze. Teraz oferty są o wiele bardziej elastyczne. Pensjonaty oferują pokoje z łazienkami, ewentualnie łazienkę przypadającą góra na dwa lub trzy pokoje. Zazwyczaj w każdym pokoju jest telewizor. Na teranie pensjonatu można coraz częściej skorzystać z bezprzewodowego internetu. Wiele się zmieniło pod względem warunków lokalowych. Właściciele oferują coraz lepszy standard wykończenia. Obecnie promocja w portalach branżowych to za mało. Jest to warunek konieczny, ale nie wystarczający. Zostaje tylko czynnik ludzki, który często decyduje czy klient skorzysta czy też nie. Dużo zależy czy klient nas polubi. Klienta można zniechęcić na różne sposoby. Dlatego wynajmując pokoje, mieszkania warto zadbać o dobre przygotowanie oferty. Ważne jest przygotowanie wielu zdjęć. Opis powinien być jak najbardziej wyczerpujący. Sam kontakt z klientem może zachęcić lub zniechęcić przyszłego klienta. Mój znajomy który od wielu lat mieszka w Stanach Zjednoczonych, powiedział mi, że niektóry firmy szkoleniowe organizują kursy na których uczą osoby odpowiedzialne za kontakt z klientem jak odbierać telefony. Nie chodzi tutaj tylko o to jak się przedstawić, jakich informacji udzielić. Ważna jest także modulacja głosu. Klient wyczuwa, zniecierpliwienie, znudzenie. Wystarczy to, aby zbudował sobie obraz usługodawcy jako osoby mało sympatycznej. Nie musi to być wcale prawdziwy obraz. Przecież każdy ma lepszy lub gorszy czas: jest zmęczony, podenerwowany. Klient tego nie wie. Po prostu nie polubi takiej osoby. Z tego względu ważny jest ten pierwszy kontakt. Nawet jeżeli trudno w danym momencie zaoferować klientowi to czego od nas teraz oczekuje. Jeżeli będzie miło potraktowany jest szansa, że często do nas wróci. Niestety wielu managerów firm różnego rodzaju firm rozumuje w ten sposób, że jeżeli klienci będą czegoś od nas chcieli to sami do nas przyjdą.  Ktoś może powiedzieć, że zapotrzebowanie przewyższa podaż. Nie musimy zabiegać o klientów. To prawda, ale żadna hossa nie trwa wiecznie. Koniunktura na każdym rynku jest zmienna. Rynek nieruchomości w szczególności zależny jest od otoczenia. Warunki środowiskowe, kryzys ekonomiczny, czynniki demograficzne, otoczenie nieruchomości- są to niektóre czynniki które decydują o jej atrakcyjności. W usługach jednym z najgorszych zaniedbań jest  nieodpowiedni marketing, a właściwie brak marketingu. Wynajmując pokoje, mieszkania zadbajmy o odpowiedni marketing. Niezależnie od branży pozyskanie nowego klienta, jest zazwyczaj droższe i bardziej absorbujące niż dbanie i obsługa dotychczasowych klientów.

Napisano w Porady dla wynajmujących
One comment on “Dlaczego marketing w przypadku wynajmujących jest tak ważny?
  1. Jola pisze:

    Ciekawe podejscie do tematu, fajny styl, jak dla mnie, to wszystko jest w jak najlepszym porzadku. Swoja droga, caly strona jest swietny. Trzymam za niego kciuki.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*